Saturday, May 22, 2010

SEDIKIT LAGI TENTANG PARANG

Pemilihan besi untuk dibakar, untuk dibuat mata parang, perlu teliti. Antara yang aku sukai ialah papan chain saw. Ia perlu dbelah, dipotong ke bentuk yang paling hampir kepada bentuk yang dikehendaki, kemudian ia akan dibakar, dititik menjadi nipis dan leper sedikit dari yang asal.
Besi lain yang selalu digunakan ialah besi paku rel keretapi. Ia adalah besi "lama" yang agak "keras", mengambilnya perlu ada cara. Begitu juga untuk menitik dan membakarnya, proses yang agak lain dari biasa, tetapi hasil kerja
amat memuaskan.
Satu lagi besi yang aku pernah buat menjadi mata parang ialah besi bearing dalam struktur enjin lori, besi ini agak rapuh tetapi tajam. Ada juga aku mencuba dengan besi spring kereta, boleh tahan juga kekuatan mata parang ini.
Catatan ini sekadar perkongsian bersama, guna memahami serba sedikit hasil seni orang melayu, khususnya pembuatan parang, aku juga masih belajar..

8 comments:

  1. ace letok sikit gambo dengan reganya... syok mata koi menghayati hasil kija abang ter

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum,tumpang tanya saya ada parang tapi hulunya dah tercabut..
    macam mne nk lekatkannya balik?apa bahan yang sesuai ye?lagi satu saya asah parang xpernahnya tajam,boleh kongsi tips2 ngasah?

    ReplyDelete
  3. kena sepuh jugak ke papan chain saw da siap potong?

    ReplyDelete
  4. Kalu boleh ajarkan cara Dr a to Z.. Supaya seni ni xda ditelan zaman..

    ReplyDelete
  5. Kalu boleh ajarkan cara Dr a to Z.. Supaya seni ni xda ditelan zaman..

    ReplyDelete
  6. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete